A filmvggel meglt romantika
A vge-epizd mindent megold. A vge-epizd visszamenleg mindent el tud fogadtatni. A helyenknti modorossgot, a felturbzott melodramatikussgot, a tlzott amerikaisgot, az induls kuszasgt, ami egybknt direkt: teht azrt van, hogy minl feszltebben vrjuk a mindent sszekt fonalat. Szval a vge mindent megold, s ha a vge j, minden j. Ilyenformn Allen Coulter Emlkezz rm (Remember me) cm filmje is.
TALLSI BLA
Az els dolog, amitl nehz, mgis el kell vonatkoztatni, hogy a frfi fszerepet egy, a csapbl is ml „celeb”, egy igazi szpfis sztr, az jkori vmprok idelis alakja, az Alkonyat-sorozatbl megismert, pontosabban azzal berobbant Robert Pattinson begin_of_the_skype_highlighting end_of_the_skype_highlighting alaktja. Akinek npszersgt illusztrland elg megemlteni, hogy: vmpr voltnak ksznheten ott szerepel a People magazin listjn a „vilg leggynyrbb emberei” kztt, de ott van abban a szzas nvsorban is – a mvszek kztt –, amelyet a Time amerikai magazin a vilg legbefolysosabb szemlyisgeirl lltott ssze. S mr most szobor kszlt rla, nem is akrmilyen: egy lelmiszerszobrsz belga csokoldbl formzta meg mellszobrt. Az Emlkezz rm cm film a negatv eltletessget is eloszlatja a fiatal sznsszel kapcsolatban (s nemcsak a vge-megoldssal, hanem folyamatosan). Robert Pattinsont ezentl szerencsre nem kell azonostani a vmpr Edwarddal: smink s vmpri ezstpor nlkl nem is olyan egzotikus, csillog szpsg. Ellenben nmagbl, bellrl, mlyrl is tud kicsikarni ezt-azt, rzkeivel remekl bnik, ha nem is lesz belle Lars von Trier-sznsz (br, ki tudja!), az Emlkezz rm romantikjt dacos, lzad, szerelmetes megnyilvnulsaival jl felturbzza – igaz, filmbli bartja (Tate Ellington) kisebb adagokban, de izgalmasabbat nyjt.
1991-ben lpnk be a film valsgba Brooklynban: egy metrmegllban vrakozik egy anya kiskor lnyval. Az alagtbl rkezik a szerelvny, de mieltt bellna a peronra, kt csavarg szllingzik le a lpcsn; kiraboljk, majd lelvik az anyt, lnya szeme lttra. rkezik az apa, akirl tz vvel ksbb kiderl, hogy rendr.
A gyilkossg utn ugyanis tz vet ugrunk, m 2001-ben nem velk folytatdik a trtnet. Ms helysznre, ms emberek trsasgba vezet el a kamera. Tylert (Robert Pattinson begin_of_the_skype_highlighting end_of_the_skype_highlighting) s csaldjt ismerjk meg. Tyler bartjval lakik albrletben egy lepusztult (nagyon izgalmas filmes valsg a szobabels) laksban, amelyen mg mkd zr sincs. Tylerrel ismerkednk sokig, lzad, srelmekkel teli a src, akaratos, makacs, mindenben neki kell igaznak lennie, a bunykban neki kell gyznie. Sebzett lelk vilgmegvlt, aki egy Gandhi-idzetet tesz letfilozfijv. Az is kiderl, mitl vrzett be a src lelke: meghalt a btyja, Michael, akihez nagyon ersen ktdtt. Halla ta Tyler kicsi kapcsos fzetbe mindent Michaelnak vall meg, vele folytat virtulis beszlgetst.
Addig-addig kuszldik Tyler krl az let, mgnem egy rendrrel is sszeakasztja a bajuszt. A rendr pedig annak a lnynak, Allynek (Emilie de Ravin) az apja, aki az 1991-es metrgyilkossgban vlt flrvv. (Sokig gy tnik – mg a vge-epizd el nem mossa ezt a tvhitet –, hogy ilyen vletlen tallkozsok s sszefondsok is csak egy filmforgatknyvben szlethetnek.) Vegyl, keveredik a kuszasg a 114 percesre sikeredett forgatknyv hatsos epizdvezetse szerint oly mdon, hogy a bartja, vagyis albrleti trsa felbujtja Tylert, hogy lljon bosszt a rendrn lnyn, vagyis Allyn keresztl. Tyler nehezen, de rll a dologra, randizik Allyvel, aki azzal desgeti a fit maghoz, hogy els kzs vacsorjukat a desszerttel kezdi, mivel az evsben az dessget szereti a legjobban, s a vilgrt se maradna le rla, ha a vacsora alatt – amg a hst eszik – az tterembe becsapdna egy aszteroid. Izgalmas, vratlan fordulatokkal sokfel megy a sztori Ally s Tyler kibontakoz szerelmvel, valamint drmkkal s vesztesgekkel, flresiklott rzelmekkel teli csaldi kapcsolataik alakulsval. A film felnl – amikor egy szll futnak a felvezet vonalak – mr vrhat egy olyasfajta vg, amely visszatr a metrgyilkossghoz…
Csakhogy zsenilis csavarral manipull a csapnivalnak vlt dramaturgia, amelynek kvetkeztben minden megrzs csdt mond.
Itt-ott elcsppen romantikja, amerikaira fnyezett sterilitsa, helyenknt szpelg rzelgs konfliktusai miatt gy rezzk, hogy amit a vszon knl, valban csak egy film, nem az let. Egy fantziaszlemny. Valami, ami gy nincs. gy nem ltezik valsg kint az utcn, az otthonokban, csak a moziban. Aztn lesjt a fantziaszlemny csodja, ami a film vgvel jn el, s mindent megold. Nem vrt fordulattal, mellbevg kifejlettel odacsap a drma gy, hogy megspped a szk, elll a llegzett, s jcskn lepereg a vgcm, mire megemelkednk a bs tvozshoz.
Igazi letaglz mozit lttunk. Nem azt, amit vrtunk.